Hovedbillede
Billede
CarstenDahl
Titel

Carsten Dahl modtager Jazznytprisen

Dato
Intro

Carsten Dahl får Jazznytprisen 2014 for sin ihærdige, unikke og vedkommende tilstedeværelse i dansk musikliv. Prisen gives af bloggen Jazznyt, der skrives udelukkende af Niels Overgård, der med base i Herning siden 2004 har skrevet om dansk og udenlandsk jazz.

Waves
Indhold

Carsten Dahl får Jazznytprisen 2014 for sin ihærdige, unikke, nødvendige og vedkommende tilstedeværelse i dansk musikliv. Prisen uddeles af bloggen Jazznyt, der skrives udelukkende af Niels Overgård, der med base i Herning siden 2004 har skrevet om dansk og udenlandsk jazz. Det bliver til 20 nye posts på bloggen hver måned, hvor nye jazzudgivelser anmeldes. På årsplan bliver det til over 200 pladeanmeldelser. 


Det er tredje gang, at Jazznytprisen uddeles. Tidligere vindere er Stefan Pasborg og Jakob Bro.  Jazznytprisen gives til kunstnere, der med dybe rødder i jazzen er med til at udvikle og udfordre traditionerne. Kunstnere der uden at gå på kompromis er med til at løfte jazzen ud til et større publikum. Jazznytprisen 2014 uddeles torsdag d. 24. april kl. 19.30 i Bakkehuset i Ikast i forbindelse med koncerten Classico Improvisato med Carsten Dahl & Ensemble Midt Vest.

Om denne års prisvinder skriver Niels Overgaard:

2014 var et typisk Carsten Dahl-år med ekstra tryk på. Han udgav fem plader, der med kunstnerisk overskud, mod, personlighed, originalitet og masser af musikalitet viste fem forskellige sider af musikeren og mennesket Carsten Dahl. Det er ganske enkelt stærke sager, der går ind og rører ved følelserne. Mange er blevet provokeret af pianoets klange på Goldberg variationerne. Mange har nydt den enkle ro på solopladen The myth and the moth. Mange har swinget med til tonerne fra triopladen A Good time med standards. Mange er blevet bevæget over det empatiske, komplekse og forskelligartede duospil på pladerne med henholdsvis Eddie Gomez og Stefan Pasborg.

Det er den største fornøjelse at give prisen til Carsten Dahl. Det intense nærvær gennemsyrer al den musik, som han er beskæftiget med. Carsten Dahl taler om den indre nødvendighed med udgangspunkt i kunstneren og musikeren. Jeg taler om den ydre nødvendighed med udgangspunkt i lytteren og publikummet. Der er brug for Carsten Dahl på dagens musikscene og i høj grad på jazzscenen.

Citater fra anmeldelserne af de fem plader

Bach Goldberg Varitions Prepared Piano (Tiger Music)
“Det, der er interessant og gør Carsten Dahls Goldberg Variationer til et mesterværk, er klangene der med fylde af ekstra-terrestriale dimensioner blæser mig omkuld. Det er stort! Det er stort, fordi Dahl bringer Goldberg Variationerne på afveje og skaber et nyt og nutidigt værk af opsigtsvækkende karakter.”

The Myth & The Moth (Tiger Music)
“Carsten Dahl væver og digter øjeblikket. Forlænger stemninger og drejer situationer. Det er musik, der omfavner virkeligheden. Musik der placerer sig i omgivelserne. Det er lyst som solstrålen der kravler ind gennem vinduet og hygger sig i den halvmørke stue.”

A Good Time (Storyville) sammen med Lennart Ginman & Frands Rifbjerg
“Melodierne bruges som 3 meter vippen i svømmehallen. Den velkendte lange planke der er placeret 3 meter over vandet. Her kan man så vælge at hoppe nogle ekstra gange og få ekstra megen kraft i benene til et højt udspring med en saltomortale. Man kan lave en bombe etc. Der er mange muligheder - men en ting er sikkert. Man lander altid i vandet. Det samme er gældende for Dahls trio, der altid lander sikkert i vandet”

Live at Montmartre (Storyville) sammen med Eddie Gomez
“han vælger ikke den lette vej ved at tænke Bill Evans, når det er Gomez der står ved bassen. I stedet er det to musikere der kommunikerer på ligeværdig vis. Carsten Dahl spiller op med humor og et sprællende overskud. Eddie Gomez indfanger det og er langt fremme på bassen”

Live at S.M.K. (ILK) sammen med Stefan Pasborg
“Duoen bevæger sig på nogle af de samme stier som kendes fra Keith Jarrett. Det er ikke helt det samme. Der er mere anarki og vilter nordisk ubundethed i musikken. Pasborg og Dahl er i et mestermøde omkring time, klang, tone og puls.”

Se mere på http://jazznyt.blogspot.dk