Hovedbillede
Billede
Skærmbillede 2013-01-18 kl
Titel

Crowdfunding spreder sig

Dato
Intro

Netværksbaseret finansiering af projekter, crowdfunding, har i de sidste par år vundet indpas i det danske kulturliv. Danske musikere har taget den nye finansieringsmetode til sig, og bruger i stigende grad crowdfunding som en måde at sælge musikken, før den overhovedet er udkommet.

Waves
Indhold

At have solgt en masse enheder, før man overhovedet har udgivet en plade, plejer at være forbeholdt store artister som U2 eller Björk. Men med crowdfunding er det blevet en mulighed for mindre bands at rejse penge til deres projekter før de er realiseret.


Mens musikbranchen stadig prøver at finde den helt rigtige model for at tjene penge på musik, er der en masse, der har taget skeen i egen hånd og rejser penge via deres eget netværk. Danske jazzartister som IKI, Interfoam og Martin Lutz har alle begivet sig ud i crowdfunding kampagner for at finansiere deres næste udgivelse. 

110% indtjening

Vokalkoret IKI, der sidste år vandt en DMA Jazz for årets vokaljazzudgivelse, har gennem en kampagne på sitet manymade.org rejst over 3300 euro til tryk og mastering af deres næste plade. De har udlovet forskellige "gaver" til de gavmilde donorer med alt fra mp3 downloads til koncerter hjemme i folks stuer. Dermed har de allerede solgt en masse eksemplarer af en plade, der slet ikke er på markedet endnu.

Bruger crowdfunding som PR

Trashjazzerne i bandet Interfoam har også lanceret en crowdfunding kampagne, der halvejs inde i kampagnens løbetid har rejst over 70% af det samlede beløb der er målet for kampagnen. Trompetist Mikkel Grevsen fra Interfoam forklarer: 

"Vores problem var, at vi havde sparet en masse penge sammen, men vi manglede det sidste til at trykke vores plade. Så i stedet for at folk købte albummet efter det var trykt, kunne folk forudbestille det. Vi var faktisk en lille smule skeptiske til at starte med: Vi synes, at det var lidt en falliterklæring at bede om penge. Men man skal mere se det som en måde at engagere sine fans og få folk til at støtte op om et projekt. Og så får de jo også deres navn på coveret og kan sige: Den har jeg været med til at udgive."


Jubelvideoer og netværksaktivering

Crowdfunding er altså mere end bare en indsamling. Det er en måde at inddrage fans og netværk i ens projekt. Især ens nærmeste netværk er essentielt i en sådan kampagne. Mikkel Grevsen uddyber:

"Jeg tror mest, at det er vores omgangskreds, der har spyttet penge i, men selvfølgelig er der også fans, der har støttet os. Når man ikke er større, end vi er, så er det meget ens venner, bekendte og familie, der er med til at donere. Men der er faktisk også en café, der har booket os igennem denne kampagnen. De vil så samtidig også bruge vores crowdfunding-kampagne som promotion for koncerten. Jeg tror vi kommer op på 25.000, og det er langt over vores mål. Vi har allerede lavet en jubelvideo, til når vi har nået målet!"

En ny måde at få  finansieret projekter 

Crowdfunding er en ret ny form for fundraising, hvor man ved hjælp af sit netværk rejser penge til sine projekter og gode idéer. I stedet for at søge offentlige eller kommunale puljer, præsenterer man sin idé på en hjemmeside, og lader det være op til venner, familie, kollegaer og andre interesserede, om projektet skal blive en succes. Man tager med andre ord sagen i egen hånd og fører en kampagne for sin idé, hvor alle interesserede kan hjælpe projektet på vej ved at donere små eller større beløb efter eget valg. Crowdfunding kan oversættes til netværksfinansiering, og den er et alternativ eller supplement til den mere formelle og traditionelle fundraising.

Antallet af hjemmesider der beskæftiger sig med crowdfunding er eksploderet de sidste par år med sites som kickstarter, gofundme, indiegogo, manymade og det danske booomerang. Her kan man være med til at crowdfunde projekter med alle mulige forskellige formål og mål. 

Fælles for de mere succesfulde projekter er, at de stiller noget i udsigt til de gavmilde donorer: At man gennem crowdfunding kan købe sig til forskellige - og ofte unikke - ydelser og produkter. Jo flere penge man giver, jo større en gave. Et sidste råd fra Mikkel Grevsen lyder dog: 

"Hold videoerne til din kampagne korte. Ellers begynder folk at kede sig" .

Se eksempler fra danske jazzmusikeres crowdfunding kampagner her: 

IKI 

Interfoam

Martin Lutz og kammerkoret Camerata