Hovedbillede
Billede
Forside Musikselskaber2011 1
Titel

Det digitale musikforbrug vokser

Dato
Intro

Det digitale musikforbrug er i fremgang, albumformatet er langt fra dødt, og danskerne foretrækker i stigende grad hjemlige kunstnere, når de køber musik. Det er nogle af de konklusioner, man kan udlede af IFPI’s årsrapport ”Musikselskaber 2011”.

Waves
Indhold

En ny årsrapport fra IFPI viser, at det digitale musik forbrug i Danmark er stigende, og at dansk musik fylder mest, hvad angår downloads og streaming.

På trods af, at totalomsætningen for pladebranchen er faldet med 10% i forhold til sidste år, så er der lys forude for danske musikere. Det afspejles både i salgstallene og de kunstnere som folk køber musik med. Samtidig med ankomsten af nye streaming-tjenester som Spotify og WiMP, er salget af downloads nemlig steget markant med 18% i 2011. En understregning af vigtigheden af at være repræsenteret på de digitale platforme. IFPI’s bestyrelsesformand Henrik Daldorph siger i sin analyse af musikåret 2011:

"Downloadmarkedet er i vækst, og samtidig fik forbrugerne endelig i det forgangne år mulighed for at dykke ned i den verden af muligheder, som streamingtjenesterne kan tilbyde. I det lys tror jeg, at vi på den lange bane kommer til at se tilbage på 2011 som et skelsættende år for den digitale virkelighed, som vi med hastige skridt er på vej ind i."

Den digitale vækst komme på baggrund af et stigende digitalt albumsalg. Med en stigning på 29%, hvad albumdownloads angår, peger tendensen i retning af, at albumformatet forsat bliver værdsat blandt danske musikelskere. I hvert fald, når det gælder forbrugerne af den digitale musik.

Dansk musik i førersædet

Hvor det tidligere har været udenlandsk  musik, som har ført an i salget af musik i Danmark, er dansk musik nu kommet i førersædet. I 2011 stod dansk musik for hele 56,9% af musikselskabernes samlede omsætning. Det er den største markedsandel, dansk musik hidtil har set. Siden 2000 er dansk musiks markedsandel vokset fra 30% til næsten 60% i dag. En understregning af blandt andet kvaliteten i dansk musik, mener Henrik Daldorph:

"Danske musikselskaber har på trods af nedgang arbejdet langsigtet med at investere i dansk musik. Det arbejde bærer frugt nu. Men den positive udvikling kunne selvfølgelig ikke være foregået uden det høje kvalitetsniveau, som danske musikere vitterligt har i disse år."

Så på baggrund af de tal, kan man blot understrege vigtigheden i at være repræsenteret på de forskellige digitale platforme, både hvad angår salg og ikke mindst streaming. Fra JazzDanmarks side indledte vi for eksempel sidste år et samarbejde med streaming-tjenesten WiMP. Et samarbejde, hvor JazzDanmark løbende leverer forskellige spillelister med fokus på jazz, så brugerne nemmere kan danne sig et indtryk af nyere dansk jazz. 

Nøgletal fra årsrapporten

  • 16 ud af de 20 bedst sælgende albums i 2011 var danske.
  • 5 ud af de 10 bedst sælgende numre i 2011 var danske.
  • 6 ud af de 10 mest streamede sange i 2011 var danske.
  • Ud af musikselskabernes samlede omstæning på 420 mio. kroner stod det digitale salg for 164 mio. kroner. Den samlede omsætning er faldet med 10 procent i forhold til 2010. I 2010 faldt musiksalget med 13 procent i forhold til 2009.
  • Selvom det samlede marked i 2011 faldt med 47 mio. kr., står dansk musik ’kun’ for et omsætningstab på 1 mio. kr. sammenlignet med det internationale repertoire, der tegner sig for et tab på ca. 46 mio. kr.
  • De digitale indtægter steg med 18 % fra 2010 til 2011.
  • Streaming- og abonnementstjenester som Spotify, TDC Play og WiMP stod for 12,8 % af den totale omsætning.
  • Indtægterne fra streaming- og abonnementstjenester steg i 2011 med 21 %.      

Rapporten kan læses i sin fulde længde HER